PARVEKERUUKUT - Vaihdanko vai perusparannanko kasvualustan

Parempi parantaa olemassa olevia kasvualustoja kuin vaihtaa niitä. Lisää 10% tilavuuteen biohiiltä ja ravinteita = 1litra per 10 litraa (iso ruukku, parvekelaatikko). Sekoita ja kastele. Kasvien juuret haluavat ilmavuutta, vettä ja ravinteita kasvualustasta. Mikrobit taas tehostavat kasvua.

Pitääkö parvekeruukkujen ja -astioiden mullat vaihtaa vuosittain? Onko sisäkasvien mullanvaihto tarpeellista vai riittääkö lisäys?

Ammattitaitoinen maanviljelijä ymmärtää peltojensa arvon ja varmasti haluaa ylläpitää niitä esim vuoroviljeyllä, jotta maahan saadaan lisää hiiltä ja parempaa pieneliötoimintaa. Maanviljelijä ei siis vaihda peltomultia vaan perusparantaa maata orgaanisilla aineilla eli kasvi- ja juurimassalla, minkä pieneilöt muuttavat osaltaan hiileksi ja humukseksi.

Miksi harrastajaviljelijä vaihtaa mullat vuosittain? Saadakseen paremman kasvun. Olen ollut puutarha-alalla syntymästäni lähtien, jotain vuosien aikana olen oppinut kasvatuksesta ja nyt biohiilestä. Ei turvetta tai kompostimultapohjaista kasvualustaa tarvitse vaihtaa, sitä pitää parantaa. Kasvit ottavat ravinteita siitä, turve painuu vähitellen ja siksi menettää ilmavuuden, mikä on hyvin tärkeä tekijä juurille. Helpoin, nopein ja toimivin ratkaisu on perusparantaa kasvualustaa lisäämällä biohiiltä ja ravinteita 1-2 litraa 10 litraan kasvualustaan. Biohiili parantaa rakennetta eli tuo ilmavuutta sekä tasapainottaa kastelua sitomalla ja luovuttamalla vettä. Ravinteita saa helpoimmin typpivoittoisesta kanankakasta, esimerkiksi Fertilexin kotimaisesta luomutuotantoon hyväksytystä kanankakkarakeesta. Carbons lannoitehiili 5,8 litran astiassa on tässä hyvä tuote. Kanankakka boostaa kasvua koko kasvukauden.

Toinen vaihtoehto on lisätä 1-2 litraa fosforivoittoista Carbons Ravinnehiiltä kasvualustoihin. Tämä on sitä todellista perusparantamista. Suosittelen antamaan kastelun yhteydessä hieman typpeä lisää.

Ja miten homma hoidetaan? Ota esim jätesäkki, laita sinne edellisen vuoden kasvualustoja, lisää biohiiltä, Fertilexin kanankakkaa tai valmiita Ravinne- / lannoitehiiliä, Viidakkotohtorin EMa-mikrobiliuosta, kastele hieman ja sekoita. Anna olla säkissä pari viikkoa “tekeytymässä”. Sekoita eli sormet multaan ja istuttamaan. Niin minä teen.

Vaihtoehtoja on siis useita.

Carbons Grow karkeampi biohiili 3 ltr pussi, riittää 30 litraan kasvualustaan = 3 parvekelaatikkoa / isoa ruukkua

Carbons Grow biohiili 4 ja 10 litran pussit, perusparantaa 40 ja 100 litran kasvualustat

Carbons Organic Ravinnehiili, fosforipitoinen kompostituote, 5,8 litran astia, riittää 30-60 litran alustoihin = 3-6 isoa ruukkua

Carbons Organic Lannoitehiili, biohiiltä ja Fertilex kanankakkaa, 5,8 litran astia

Viidakkotohtorin EMa-mikrobiliuos, riittää aika moneen ruukkuun, boostaa kasvua.

Turve on erinomainen kasvualusta. Mutta se painuu ja tiivistyy vähitellen ja menettää ilmavuutensa. Sen takia sitä on hyvä parantaa. Ilmastoteemassa parantaisin enkä vaihtaisi alustoja. Sekin on pieni mutta hyvin tärkeä asia.


Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 4.9.2019 alkaen.

Verkkokauppa

Carbons Finland Oy
Kalevankatu 6 as. 14
45100 Kouvola

0500551954
info@carbons.fi
carbons.fi/
2596483-4

Kauppa myy tuotteita kuluttajille, joiden toimitusosoite on Suomessa. Tuotteiden hinnat ovat sisältävät arvonlisäveron. 

Kauppa myy tuotteita yrityksille, joilla on suomalainen y-tunnus ja kuluttajille, joiden toimitusosoite on Suomessa. Tuotteiden hinnat ovat arvonlisäverottomia alv0%. 

Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Checkout Finland Oy (2196606-6). Lisätietoja maksupalvelusta löytyy tästä: https://www.checkout.fi/ehdot-...

Maksuvaihtoehtoina toimivat korttimaksu, verkkopankkimaksut sekä mobiilimaksutavat(Mobile Pay, Apple Pay, PIVO).

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Checkout Finland Oy:n ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Carbons yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Carbons Finland Oy
Kalevankatu 6 as. 14
45100 Kouvola

0500551954
info@carbons.fi
carbons.fi/
2596483-4

Toimitustavat ja -kulut

Postipakettien toimituskulu alle 70€ toimituksille (alv24%) on 8,90€. Maksimi 3 kg paketin toimituskulu on 7,50. Kotipakettien (kotiintoimitus) toimituskulu alle 70€ toimituksille (alv24%) on 16€. Yli 70€ lähetykset toimitetaan rahtivapaasti. Rahdinkuljettajana toimii Posti Oyj. 

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi kirjeellä postitse tai sähköpostilla). Voitte käyttää myös tulostettavaa palautuslomakettamme, mutta sen käyttö ei ole pakollista.

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Jos peruutatte tämän sopimuksen, palautamme teille kaikki teiltä saamamme suoritukset, myös toimituskustannukset (paitsi lisäkustannuksia siitä, että olette valinnut tarjoamastamme edullisimmasta vakiotoimitustavasta poikkeavan toimitustavan), viivytyksettä ja joka tapauksessa viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuamme. Suoritamme palautuksen sillä maksutavalla, jota olette käyttänyt alkuperäisessä liiketoimessa, ellette ole nimenomaisesti suostunut muuhun, ja joka tapauksessa siten, että teille ei aiheudu suoritusten palauttamisesta kustannuksia.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Olette vastuussa vain sellaisesta tavaroiden arvon alentumisesta, joka on seuraus- ta muusta kuin tavaroiden luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi tarvittavasta käsittelystä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.